goed-logo-branding

Wat is een goed logo?

Een 5-item-checklist waar je logo moet aan voldoen om authoriteit uit te stralen

Een goed logo is eenvoudig, krachtig, kan op verschillende dragers gebruikt worden en is niet gebonden aan trends. Een tijdloos design, consistent gebruikt, maakt van je logo de kern van je identiteit. Je logo communiceert niet wat je doet, maar dient enkel ter identificatie van jezelf of je bedrijf. De emotionele waarde die iemand toekent aan je logo, maakt van je bedrijf een merk, een brand.

Waaraan moet een sterk logo nu voldoen? Wat zijn de kenmerken van een krachtige branding? Hoe kun je heel objectief oordelen over het voorstel dat je ontwerper je doorstuurt?

Hieronder volgt een checklist van de 5 belangrijkste eigenschappen die je logo MOET hebben.

  1. Is je logo origineel?
  2. Hou je het eenvoudig?
  3. Is het herkenbaar genoeg?
  4. Is je ontwerp tijdloos?
  5. Is het flexibel voor verschillende dragers en kanalen?

Is je logo origineel?

Een dooddoener misschien. Maar zorg dat je origineel bent.

Origineel betekent absoluut niet “ver gezocht” of “intens creatief”. Wees uniek, blijf authentiek.

Jij bent uniek. Je bedrijf is uniek. Je diensten of producten zijn dat waarschijnlijk niet, maar zorg tenminste dat je eruit springt door wat je communiceert naar je potentiële klanten.

Onderzoek je concullega’s: hoe pakken zij het aan? En vooral: hoe kun je je hiervan onderscheiden?

Maar blijf ook steeds trouw aan jezelf. Laat je communicatie aansluiten bij hoe je zelf bent of doet. Niks zo verrassend als een uitbundige, kleurrijke folder als je zelf eerder sober bent.

Hou je het eenvoudig?

Hou. Het. Simpel.

Nog meer dan vroeger is het belangrijk om een heldere boodschap uit te sturen naar je publiek.

Als de boodschap niet klaar en duidelijk is, beland je in de storm van boodschappen die je klanten onbewust negeren.

En dat wil je niet. Je wil eruit springen.

Less is more. Keep it simple, stupid. Don’t make me think.

Niet voor niets hebben deze 3 slogans al veel impact gehad in diverse industrieën.

Kijk eens naar Audi, deze autobouwer heeft het goed begrepen.

Van het verouderde, driedimensionale logo gaan ze naar een éénkleurig embleem, zonder zelfs een vermelding van “Audi”.

Het maakt het een sterk en herkenbaar grafisch element binnen de campagnes van Audi.

Is het herkenbaar genoeg?

Je logo dient tot niets anders dan de identificatie van je bedrijf of merk.

Heb je een eenvoudig, simpel logo en gebruik je het ook consequent in al je communicatie? Dan zorg je telkens voor een visueel herkenningspunt.

Steeds vaker zie ik ondernemingen die niet consequent hun logo inzetten voor hun communicatie.

Ze voegen er allerlei verschillende slogans aan toe. Of breiden hun logo uit met een ‘graphic’ of wat extra commerciële zinnen en boodschappen die NIKS bijdragen.

Pleit je schuldig? Ja?? Stop er dan onmiddellijk mee. Het zaait verwarring en gaat uiteindelijk ten koste van je herkenbaarheid.

Is je ontwerp tijdloos?

ls je logo alle vorige eigenschappen bezit, heb je grote kans dat het ook tijdloos is.

Laat je niet beïnvloeden door trends, want trends komen en gaan.

Na enige tijd merk je de trend waar je logo op gebaseerd werd en voelt het gedateerd.

Daardoor voel je de behoefte om je logo een update te geven (of te ‘rebranden’ zoals dat heet in het vakjargon). Een rebrand is echter alleen maar in bepaalde omstandigheden echt een noodzaak.

Dat je logo niet meer “eigentijds” is, mag nooit een reden zijn voor een rebranding.

Als je boodschap en je doelpubliek niet veranderen, is het zelfs riskant om je communicatie te veranderen.

Dat zorgt alleen maar voor NOG MEER verwarring bij je klanten. Laat de trends voor de mode-industrie en ga voluit voor duurzaamheid.

Bekijk even de logo evolutie van Coca-Cola en Pepsi. Coca-Cola lijkt doorheen de jaren heel trouw geweest aan het oorspronkelijke logo, terwijl Pepsi meegaat met de trend.

Logo van Coca Cola en Pepsi doorheen de jaren

En terwijl we over Pepsi spreken… Tropicana (product van PepsiCo) onderging in 2009 een rebranding van logo en verpakking.

De trend toen was “minimalistisch” en daar wilden ze ook naar toe met hun populaire product Tropicana.

Het resultaat? Een investering van 35 miljoen dollar door ramen en deuren gegooid. Plus nog eens 30 miljoen dollar verlies want de verkoop van Tropicana zakte als een pudding ineen.

Zeg nu zelf… Welke verpakking ziet er nu het sappigst uit?

Is het flexibel voor verschillende dragers en kanalen?

Een goed logo kan overal toegepast worden.

Bedenk dat je logo op verschillende dragers terecht komt (digitaal en gedrukt) en dus telkens herkenbaar en leesbaar moet blijven.

Je logo beoordeel je dus zeker niet enkel esthetisch, maar ook functioneel: het is een ‘gebruiksvoorwerp’ en dient dus overal efficiënt te zijn.

  • Kan het makkelijk geborduurd worden op kledij?
  • Kan je het in 1 kleur en op 1 vierkante centimeter gebruiken zonder dat het een onherkenbare inktvlek wordt bij het drukken?
  • En kan het ook op een groot formaat gebruikt worden, zoals hekwerkbanners of billboardaffiches?

Denk ook aan hoe je het digitaal gaat gebruiken, in horizontaal of verticaal formaat. Logo’s die eerder verticaal geörienteerd zijn, zijn al iets moeilijker toe te passen op je website.

Daarom ontwerp ik ook altijd een secundair logo voor mijn klanten, zodat je je logo écht overal kan toepassen.

Tegenwoordig moet je logo responsief zijn, m.a.w. flexibel genoeg om zich aan te passen aan de drager.

Zo, dit waren ze alle vijf.
Kun je alle vijf de items afchecken van je lijstje? Prima!
Kun je dit niet? Laat je ontwerper je logo nog aanpassen voor je het op elke kanaal inzet.