Gevangen door je gedachten – Over angst, zelftwijfel en niet-helpende gedachten

Hoe goed vond je deze post?

Gedachten die me gevangen hielden

Twee jaar lang hielden bepaalde gedachten mij gevangen. Ik begon alles te plannen, te analyseren en te researchen, maar al snel kwamen de twijfels. “Wat zullen mensen wel niet denken?” vroeg ik mezelf af. Vooral omdat ik mensen persoonlijk kende die luisterden, voelde het nog gênanter.

Toen kwamen er nog meer twijfels:

  • “Ik ben geen spreker”
  • “Ik zeg te veel ehh”
  • “Ik kan niet interviewen”
  • Wie zit er eigenlijk op mij te wachten?”
  • “Is mijn content wel interessant genoeg?”

Ik voelde me compleet overweldigd door deze niet-helpende gedachten.

Het “veilige alternatief”

In plaats van de uitdaging van podcasting aan te gaan, koos ik voor wat ik zag als ‘veilige kanalen’ – Instagram, Facebook, LinkedIn. Maar ik merkte dat ik dit écht niet graag deed. Het was een constante struggle tussen doen wat ‘moet’ en doen wat bij mij past.

Langzamerhand leerde ik het verschil tussen ‘iets niet doen uit angst’ en ‘iets niet doen omdat het gewoon niet mijn ding is’.

Wat deze kanalen typeert is het vluchtige karakter.

  • Stories staan er max. 24 uur
  • Posts gaan langer mee, maar komen enkel in de feed terecht.
  • Je blijft op een constant draaiend hamsterwiel terecht: je moet blijven rennen of het stopt.

Als je geluk hebt krijgt een fractie van je publiek je posts en stories te zien.

Not my cup of tea…

Terug dichter bij mezelf

Gewapend met deze frustratie ging ik terug dichter bij mezelf gaan staan:

Waarom hield ik zo hardnekkig vast aan Instagram en facebook?

De angst om te publiceren heb ik vroeger wel gekend, maar die was nu weg. Dus het was iets totaal anders.

De vluchtigheid ervan was ik beu. Ik ben niet bang om een inspanning te doen, maar wil daar wel duurzaam resultaat van.

Deze realisatie bracht me dichter bij mezelf. Ik begon te begrijpen dat wat ik echt nodig had, was om duurzame, betekenisvolle verbindingen op te bouwen.

Het medium “podcast” afgestoft

Een podcast heeft dus alles wat ik zoek:

  • Je maakt diepere verbindingen, je leert mensen kennen en biedt opportuniteiten in het gezamenlijk netwerk
  • Je kunt een gesprek voeren van mens tot mens, waardoor je inspirerende en relatable verhalen krijgt.
  • Je maakt duurzame en tijdloze content die ook na 24 uur opgepikt kan worden en te ontdekken valt door nieuwe luisteraars/kijkers.

De duur van één podcast aflevering is minstens 15 minuten en meer. Vergelijk dat met de 90-seconden-video’s op vluchtige kanalen… De tijd die je hebt met je luisteraar is zoveel dieper en langduriger.

De intentie van beide kanalen is heel verschillend: bij mindless scrollen komen mensen toevallig als je geluk hebt op je video terecht, bij een podcast kiezen de mensen om langere tijd naar je verhaal te luisteren.

Ik en mijn brein zijn niet gemaakt voor de vluchtigheid en snelheid van Instagram en facebook.
Mijn lichaam wist het 2 jaar geleden al… Maar mijn hoofd hield me vast met allerlei gedachten.

Human design als bevestiging

Tijdens mijn zelfontdekkingstocht verdiepte ik me ook in human design. Ik ontdekte dat ik een sacrale generator ben met een 4/6 profiel.

  • Mijn strategie: ik moet kunnen reageren. Dit voel ik zelf ook, als ik iets “moet” initiëren, ben ik niet mijn ware zelf, voelt het soms onnatuurlijk en mensen pikken dit instant op.
  • De bewuste lijn 4 gaat voor diepe verbindingen en opportuniteiten zien in hun netwerk. Mijn netwerk is dus super belangrijk voor me, want van hieruit gaat alles stromen
  • De onbewuste lijn 6 staat voor het rolmodel, die in het eerste deel van zijn leven veel experimenteert, valt, opstaat en van daaruit zijn subjectieve mening mag delen met de wereld, waardoor mensen volgen en ze als natuurlijk rolmodel aanzien.

Nieuwe aanpak voor de podcast

Met deze wijsheid wil ik dus mijn podcast ‘nieuw leven’ in blazen en het format dus ook zo aanpassen:

  • Interactie via interviews: enkel of voornamelijk gesprekken met andere ondernemers
  • Diepe verbinding: openhartige, inspirerende verhalen van andere ondernemers brengen, hoe zij dat ervaren, welke impact ze willen maken, hoe ze dat doen op hun eigen manier.
  • Atypische rolmodellen creëren die fails en wins durven delen, want zo hoort dat bij ondernemerschap, zodat we ons collectief niet moeten laten gek maken door 10k maanden en lanceringen van 1 miljoen.

Uitnodiging

Zo wil ik jou als luisteraar inspireren om dicht bij jezelf te blijven, je eigen pad te bewandelen.

Ben je of ken je zo iemand, dan hoor ik het graag! Dus bij deze een oproep, wil je op de podcast, laat het me weten via de gekende kanalen.

De eerste podcast aflevering in het nieuwe format komt op 15 januari, misschien al een tip van de sluier: het interview is met een onderneemster die kick-ass content brengt en tegelijk andere ondernemers empowert! Tot binnenkort!

Deze vind je misschien ook interessant