Is jouw logo waardeloos?

Is jouw logo waardeloos?

Een 5-item-checklist waar jouw logo moet aan voldoen

Hoe herken je een goed logo? Wat zijn de kenmerken van een goed logo? Hoe kun je heel objectief oordelen over het voorstel dat je ontwerper je doorstuurt?
Hieronder volgt een checklist van de 5 belangrijkste eigenschappen die je logo MOET hebben.

  1. Is je logo origineel?
  2. Hou je het eenvoudig?
  3. Is het herkenbaar genoeg?
  4. Is je ontwerp tijdloos?
  5. Is het flexibel voor verschillende dragers en kanalen?

Is je logo origineel?

Een dooddoener misschien. Maar zorg dat je origineel bent.

Origineel betekent absoluut niet “ver gezocht” of “intens creatief”. Wees uniek, blijf authentiek.

Jij bent uniek. Je bedrijf is uniek. Je diensten of producten zijn dat waarschijnlijk niet, maar zorg tenminste dat je eruit springt door wat je communiceert naar je potentiële klanten.

Onderzoek je concullega’s: hoe pakken zij het aan? En vooral: hoe kun je je hiervan onderscheiden?

Maar blijf ook steeds trouw aan jezelf. Laat je communicatie aansluiten bij hoe je zelf bent of doet. Niks zo verrassend als een uitbundige, kleurrijke folder als je zelf eerder sober bent.

Hou je het eenvoudig?

Hou. Het. Simpel.

Nog meer dan vroeger is het belangrijk om een heldere boodschap uit te sturen naar je publiek.

Als de boodschap niet klaar en duidelijk is, beland je in de storm van boodschappen die je klanten onbewust negeren.

En dat wil je niet. Je wil eruit springen.

Less is more. Keep it simple, stupid. Don’t make me think.

Niet voor niets hebben deze 3 slogans al veel impact gehad in diverse industrieën.

Kijk eens naar Audi, deze autobouwer heeft het goed begrepen.

Van het verouderde, driedimensionale logo gaan ze naar een éénkleurig embleem, zonder zelfs een vermelding van “Audi”.

Het maakt het een sterk en herkenbaar grafisch element binnen de campagnes van Audi.

Audi logo voor en na

Is het herkenbaar genoeg?

Je logo dient tot niets anders dan de identificatie van je bedrijf of merk.

Heb je een eenvoudig, simpel logo en gebruik je het ook consequent in al je communicatie? Dan zorg je telkens voor een visueel herkenningspunt.

Steeds vaker zie ik ondernemingen die niet consequent hun logo inzetten voor hun communicatie.

Ze voegen er allerlei verschillende slogans aan toe. Of breiden hun logo uit met een ‘graphic’ of wat extra commerciële zinnen en boodschappen die NIKS bijdragen.

Pleit je schuldig? Ja?? Stop er dan onmiddellijk mee. Het zaait verwarring en gaat uiteindelijk ten koste van je herkenbaarheid.

Is je ontwerp tijdloos?

ls je logo alle vorige eigenschappen bezit, heb je grote kans dat het ook tijdloos is.

Laat je niet beïnvloeden door trends, want trends komen en gaan.

Na enige tijd merk je de trend waar je logo op gebaseerd werd en voelt het gedateerd.

Daardoor voel je de behoefte om je logo een update te geven (of te ‘rebranden’ zoals dat heet in het vakjargon). Een rebrand is echter alleen maar in bepaalde omstandigheden echt een noodzaak.

Dat je logo niet meer “eigentijds” is, mag nooit een reden zijn voor een rebranding.

Als je boodschap en je doelpubliek niet veranderen, is het zelfs riskant om je communicatie te veranderen.

Dat zorgt alleen maar voor NOG MEER verwarring bij je klanten. Laat de trends voor de mode-industrie en ga voluit voor duurzaamheid.

Bekijk even de logo evolutie van Coca-Cola en Pepsi. Coca-Cola lijkt doorheen de jaren heel trouw geweest aan het oorspronkelijke logo, terwijl Pepsi meegaat met de trend.

 

En terwijl we over Pepsi spreken… Tropicana (product van PepsiCo) onderging in 2009 een rebranding van logo en verpakking.

De trend toen was “minimalistisch” en daar wilden ze ook naar toe met hun populaire product Tropicana.

Het resultaat? Een investering van 35 miljoen dollar door ramen en deuren gegooid. Plus nog eens 30 miljoen dollar verlies want de verkoop van Tropicana zakte als een pudding ineen.

Zeg nu zelf… Welke verpakking ziet er nu het sappigst uit?

Tropicana: verpakking voor en na

Is het flexibel voor verschillende dragers en kanalen?

Een goed logo kan overal toegepast worden.

Bedenk dat je logo op verschillende dragers terecht komt (digitaal en gedrukt) en dus telkens herkenbaar en leesbaar moet blijven.

Je logo beoordeel je dus zeker niet enkel esthetisch, maar ook functioneel: het is een ‘gebruiksvoorwerp’ en dient dus overal efficiënt te zijn.

  • Kan het makkelijk geborduurd worden op kledij?
  • Kan je het in 1 kleur en op 1 vierkante centimeter gebruiken zonder dat het een onherkenbare inktvlek wordt bij het drukken?
  • En kan het ook op een groot formaat gebruikt worden, zoals hekwerkbanners of billboardaffiches?

Denk ook aan hoe je het digitaal gaat gebruiken, in horizontaal of verticaal formaat. Logo’s die eerder verticaal geörienteerd zijn, zijn al iets moeilijker toe te passen op je website.

Daarom ontwerp ik ook altijd een secundair logo voor mijn klanten, zodat je je logo écht overal kan toepassen.

Tegenwoordig moet je logo responsief zijn, m.a.w. flexibel genoeg om zich aan te passen aan de drager.

 

 

Zo, dit waren ze alle vijf.
Kun je alle vijf de items afchecken van je lijstje? Prima!
Kun je dit niet? Laat je ontwerper het logo nog aanpassen voor je er volledig aan vasthangt.

Reacties (0)
Wat denk jij?
Lees alle reacties
 

Jouw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Verberg de reacties
Terug

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!

Share