Top 6 must-haves voor een sterke branding

5/5 - (2 stemmen)

Iedereen moet ergens beginnen. En bij elk begin maak je fouten en faal je. Maar fouten zijn er om uit te leren en te groeien naar een sterkere versie van jezelf.

Start je met je eigen zaak, dan staat er plots veel op het spel. Je gaat eindelijk je grootste droom achterna. Maar die droom realiseren, houdt ook risico’s in. En net dan wil je zoveel mogelijk je fouten beperken.

Wat volgt is een lijst van meest gemaakte branding fouten door beginnende (en soms ook doorwinterde) ondernemers. Door deze fouten te vermijden, neem je al een grote voorsprong op je concurrentie.

Hieronder in het kort de top 6 meest gemaakte fouten als startende ondernemer:

  1. Doen wat iedereen in je sector doet
  2. Mixen & matchen van je imago
  3. Niet consequent zijn in je boodschap
  4. Geen rekening houden met kleurenpsychologie
  5. Persoonlijkheid missen
  6. Geen eenduidige visie voor ogen hebben

Blunder 1: Doen wat iedereen in je sector doet

Giphy 1 1

Hieraan zondigt iedereen (ik reken mezelf hier ook bij…) Je ziet iemand die ongelooflijk veel succes heeft en je denkt: “dat wil ik ook”.

Maar denk toch twee keer na. Je wilt niet hetzelfde als je concurrentie. Alles wat jij of je bedrijf moet communiceren moet eigenlijk 100% uit jezelf komen.

Probeer na te gaan wat je uniek maakt. Waarom ben je gestart met je bedrijf? Hoe kan jij je klanten helpen? Waarom kiezen klanten voor jou?

Belangrijk is dat mensen jouw bedrijf niet verwarren met iemand anders. Je mag er dus uit springen. Je mag uit de spreekwoordelijke box denken. Niemand verplicht je om dezelfde eenheidsworst uit te dragen als dat van je collega’s.

Dus spiegel je om te beginnen niet aan hen, maar denk na over jezelf en draag je eigen boodschap naar buiten.

Blunder 2: Mixen & matchen van je imago

Giphy 2 2

Ik begrijp het. Een professionele grafisch vormgever is duur. Zijn ontwerpen zijn op maat en nemen dus een flinke hap uit je budget.

Zeker in het begin brengt dit niet veel op aangezien je nog startend bent. Je hebt nog maar een handvol klanten. En je hebt ook geen ezeltje dat geld sc…t. (Jammer hé?)

Je zoekt dus alternatieven om te kunnen besparen en vertrouwt hierbij op Canva, Photoshop Elements, Spark,… Deze tools zijn een zegen! Als je geen ontwerper bent, zijn dit de ideale gereedschappen om toch technisch kwalitatieve ontwerpen te maken.

Zelfs Vistaprint en Smartphoto bieden een ontwerptool, waarmee je zelf snel en goedkoop je drukwerk kan laten drukken.

Tegelijk zijn ze een vloek… Want al deze programma’s en websites bieden een aantal (voor iedereen dezelfde) sjablonen, waarmee je aan de slag kan. Maar geen enkele van deze sjablonen zijn uniek voor jouw publiek gemaakt.

En erger: gebruik je meerdere van bovenvermelde tools, dan is de visuele samenhang van je merk weg.

Waardoor je eigen stijl, je eigen unieke stem, je onderscheidende kracht een beetje zoek raakt. Het zaait verwarring bij je publiek. En verwarring brengt ook een portie wantrouwen met zich mee.

Het tegenovergestelde dus van wat je eigenlijk wilt bereiken in het begin van je carrière.

Blunder 3: Niet consequent zijn in je boodschap

Giphy 3 3

Het is niet enkel belangrijk om consequent te zijn in hoe je communicatie er visueel uitziet (zie punt 2). Je dient ook consequent te zijn in wat je zegt en hoe je het zegt.

Gebruik je “je” of “u”? Ben je eerder formeel of informeel? Ga je voor jong en dynamisch? Of ben je eerder sereen en sober?

Het helpt om eerst even rond de tafel te zitten en een degelijke strategische benadering te bedenken voor je communicatie. Merkstrategie is de basis voor een consequent en sterk merk: je doelpubliek weet wie je bent, waar je voor staat en waarom ze bij jou moeten zijn.

De stijl waarin je iets zegt is zo bepalend voor het aantrekken van de juiste klanten.

Blunder 4: Geen rekening houden met kleurenpsychologie

Giphy 4 4

Jouw merk, jouw bedrijf draait eigenlijk helemaal niet om jou. Jouw mening over je logo, kleuren en vormen is in se niet belangrijk.

Wanneer je een logo laat ontwerpen, ga dan niet voor jouw favoriete kleuren. Maar denk na wat je klanten willen zien.

Welk gevoel wil je oproepen bij de mensen die naar je merk kijken? Speel daarop in met de psychologie van kleur.

Pro tip: met welke andere merken identificeert je ideale klant zich? Hoe goed past jouw imago, jouw merk binnen deze stijl? Valt dit binnen de verwachting van je klant of net niet?

Deze vragen kunnen al een goede aanzet zijn om het go-to merk te worden binnen je branche.

Blunder 5: Persoonlijkheid missen

Giphy 5 5

Het tijdperk van koud zakendoen is voorbij.

Als we Brené Brown mogen geloven (en dat doe ik!) dan mogen we tegenwoordig best wel gewoon een mens van vlees, bloed en ja… zélfs tranen zijn.

Je mag kwetsbaar zijn. Sterker: je kwetsbaar durven opstellen is de oorsprong van plezier, creativiteit, verbinding, liefde en geluk.

Geen gemakkelijke opgave tegenwoordig, want we zien alleen nog maar perfecte levens op instagram: het leven is een plezier, lekker eten, samenspelende kinderen, tropisch witte stranden en iedereen lijkt alles zo op orde te hebben.

Ik maak me er ook schuldig aan: mindless scrollen door de IG-feed, opgeslokt worden door de heerlijk gecureerde foto’s van instafamous foodbloggers, vloggers, fitnessmodellen,…

Als je dit als realiteit waarneemt, durf je waarschijnlijk niet met jouw unieke persoonlijkheid buiten komen. Want wie ben jij? Heb je wel voldoende in je mars? Kun je op tegen al dat insta-geweld?

Een mens zou van minder terug in zijn schulp kruipen. Zeker als je (zoals mij) een introvert bent.

Maar van introvert tot introvert — ik daag je uit: wees moedig. Moedig genoeg om je te durven blootstellen. Het zal niet altijd fijn zijn. Maar je zal tenminste echt zijn.

Het heeft wel iets bevrijdend… Om zo je ware zelf te tonen.

Tenslotte doen mensen zaken met andere mensen. Niet met bedrijven. Niet met anonieme verkopers. Maar met mensen. En om contact te vinden met andere mensen, moet je kwetsbaarheid kunnen omarmen.

Geef schaamte en angst een plaats. Maar laat het niet je leven regisseren.

En geef je bedrijf een vleugje van je eigen persoonlijkheid (en dus ook kwetsbaarheid) mee, zodat je makkelijker contact maakt met je publiek.

Blunder 6: Geen eenduidige visie voor ogen hebben

Giphy 6 6

Starten zonder duidelijke visie van waar je naartoe wilt met je merk en je bedrijf, is de grootste (en meest gemaakte) fout die ik zie.

Je visie is tweeledig:

Enerzijds moet je een persoonlijk doel voor ogen hebben. Vaak helpt het om gewoon pen en papier te nemen en na te denken waar je naartoe wilt. Blijf niet vaag als in “ik wil meer verdienen”, maar maak je doel zo specifiek mogelijk. Houd het uiteraard haalbaar, zorg dat je het kan meten en plak er een deadline op.

Bv. een jaaromzet van 500.000 euro binnen 2 jaar na startdatum.

De volgende vraag die je je dan stelt is: hoe kan ik dit doel bereiken? Welke stappen ga ik nemen richting dit doel? Wat brengt me dichter bij dit doel en wat verder af?

Hierdoor ga je bewuste keuzes maken die je visie voor je bedrijf ondersteunen.

Anderzijds dien je ook te weten welk doel je klanten voor ogen hebben. Hoe kan jij hen helpen om dit doel te bereiken? Welke stappen moeten zij ondernemen? Weten ze eigenlijk wel wat hun doel is? Of moet je hen daarin ook ondersteuning bieden?

Weet jij voldoende van je ideale klant om hem te ondersteunen in zijn tocht naar zijn persoonlijk doel?

Je ideale klant kennen is hét basisfundament van de strategie voor je bedrijf. Het kan de keuzes die je maakt richting je doel zo intens beïnvloeden.

Want wanneer je je klant kent, hoef je niet meer te gokken.

Of je af te vragen wat ze juist zouden willen. Of hoe ze het zouden willen.

Sommige bedrijven veranderen hun hele businessmodel om te voldoen aan de verwachtingen van de klanten.

En ze zijn hier dan ook geweldig succesvol mee.

Wanneer je dus concreet weet wat je eigen doel is én dat van je klanten, twijfel je niet meer welke stappen je moet ondernemen.

Je keuzes en investeringen brengen op en zijn dus geen nutteloze hap uit je budget.

Met een strategische benadering hoef je dus geen zorgen te maken dat je geld en tijd verspilt aan dingen die niet bijdragen tot je doel, wat dat dan ook mag zijn: meer geld, tijd, geluk,…

En is dat niet hetgeen we allemaal willen? Gelukkig zijn, voldoening halen uit ons werk en genoeg geld verdienen om te leven en tijd te spenderen aan wat écht belangrijk is in het leven…

Welke fout heb jij begaan? Wat heb je er uit geleerd? Welke stappen heb je ondernomen om je fout recht te zetten? En mocht je het kunnen opnieuw doen, wat zou je anders aanpakken?

Deze vind je misschien ook interessant