Vergeet keywords-stapelen: deze SEO-aanpak geeft je écht duurzame resultaten

5/5 - (1 stemmen)

Marjolein deelt de kracht van mensgerichte content, waarmee je je website op de kaart zet en antwoord geeft op de echte vragen die leven bij je publiek.

Ontdek de essentiële inzichten en praktische tools om je SEO-strategie te versterken, rechtstreeks uit de podcast Level Up Online met gastspreker Marjolein Schollaert, een SEO-expert.

Mensgerichte SEO: een moderne benadering

SEO evolueert. De focus verschuift van pure optimalisatie voor zoekmachines naar mensgerichte contentcreatie. Dit betekent dat je schrijft voor de gebruiker, niet de machine. Door inhoud te creëren die echt waardevol is voor je doelgroep, volgen zoekmachineprestaties op natuurlijke manier.

Hoe pas je mensgerichte SEO toe?

  • Ken je publiek: begrijp wie je klanten zijn door gedetailleerde persona’s te ontwikkelen.
  • Creëer content dat aansluit bij je publiek: geef antwoord op vragen van je doelgroep en zorg dat die hen ondersteunt in hun klantreis.
  • Gebruiksvriendelijke website: zorg ervoor dat je site snel, toegankelijk en gemakkelijk te navigeren is, ook dit zijn signalen aan de zoekmachines.

Noodzakelijke tools voor effectieve SEO

Het gebruik van de juiste tools kan je SEO-inspanningen stroomlijnen en verbeteren. Hier zijn aanbevolen hulpmiddelen waarmee je direct aan de slag kunt:

Zoekwoordenonderzoek & website analyse

  • Typetone: de beste Nederlandstalige AI-tool om heel specifiek marketingteksten te schrijven en waar je o.a. een goeie aanzet voor je SEO-artikels mee genereert.
  • Mangools: voor budgetvriendelijk en effectief zoekwoordenonderzoek.
  • Screaming Frog: biedt diepgaande analyses van websitegegevens om verbeterpunten te identificeren.
  • Google Search Console & Google Analytics: onmisbaar voor basiswebsite-analyse en inzicht in gebruikersgedrag.

Tools voor gedragsanalyse

  • Microsoft Clarity: geeft inzicht in hoe gebruikers interactie hebben met jouw website via heatmaps en opnames.

Budgetvriendelijke opties voor starters

Voor starters of solopreneurs met beperkte middelen zijn Google Search Console, Google Analytics, en Microsoft Clarity gratis tools die toch waardevolle inzichten bieden om mee te beginnen.

Het ACE-framework voor evaluatie van SEO-prestaties

Bij SEO is het lastig te achterhalen welke artikels het meest impact hebben op de bedrijfsresultaten. 

Met het ACE-framework stel je andere doelstellingen per artikel. Het staat voor Awareness, Engagement en Completion. Het is een methodiek om doelgerichte strategieën te ontwikkelen voor elke stap in de customer journey.

Stel, je wilt dat bezoekers een e-book downloaden over ‘Hoe richt ik mijn huis art deco in’. Het proces zou zijn:

  • Zorgen voor awareness door middel van zichtbaarheid op een webpagina blogartikel.
  • Stimuleren van engagement door hen te motiveren op de link naar de landingspagina van je e-book te klikken.
  • Leiden naar completion door daadwerkelijk het e-book te downloaden en te lezen

De sleutel is om te kijken waar mensen afhaken. Door dit framework te gebruiken maak je meetbaar wat normaal niet zo makkelijk af te leiden valt en kun je exact optimaliseren ipv te gokken.

Enkele SEO-mythes doorprikt

Publiceer elke week je newsletter op je blog en Google loves you

FOUT. Dit heeft heel lang zo gewerkt, maar dit is niet meer hoe het nu moet. 

Maak een plan op, kwaliteit gaat boven kwantiteit. Goed onderzochte artikels hebben meer kans om gevonden te worden dan blogs zonder substantie of keywords waar geen kat op zoekt.

Gewoon wat keywords op een pagina knallen en wat bloggen, elke week een blog online is absoluut niet de juiste aanpak. Je denkt best strategisch na en maakt een plan op, als je duurzame resultaten verwacht. Neem er zeker je tijd voor.

Schrijf over waar je wil op gevonden worden

FOUT. De betere aanpak is: stel je in de schoenen van je doelpubliek!

Denk niet vanuit jou als ondernemer: waar wil jij op gevonden worden, maar wel vanuit je doelpubliek: welke vragen stellen zij zich en waar willen ze het antwoord op zien? Wat is relevant voor hen?

Dit is geen gemakkelijke opdracht voor elke ondernemer!

(SEO-)copwriting is makkelijk

FOUT. Een journalistieke of academische achtergrond is absoluut niet noodzakelijk om goede, overtuigende copy te schrijven. 

Maar wil je echt engagement creëren op je teksten? Onthoud dat woorden emotie opwekken. Het is dus essentieel je publiek goed te kennen, zodat je weet welke woorden je kan gebruiken voor pakweg een knoptekst. 

Enkele boekentips om je copywriting skills aan te scherpen:

Laatste tips en advies voor je online marketing

1. Ga stapsgewijs te werk

Begin bij het creëren van je persona’s: het is écht cruciaal om je doelgroep grondig te kennen. Dat kan via klassiek gebruikersonderzoek, sales, online bronnen, maar ook zeker met tools zoals de Hubspot Persona Tool, Value Proposition Canvas of Empathy Map.

Maak een plan en structuur op die haalbaar is. Besteed de dingen die eenmalig zijn uit aan een freelancer of agency, zoals bv. technical SEO, of een degelijke Google Analytics setup.

Maak een audit van je bestaande content en optimaliseer die waar nodig. Bekijk je huidige pagina’s en stel je in de schoenen van je ideale klant: zit het allemaal wel logisch in elkaar?

2. Gebruik analytische inzichten om te optimaliseren

Implementeer frameworks zoals ACE van Chris Mercer om dieper inzicht te krijgen in hoe content presteert op awareness, engagement en completion niveaus.

3. Kies heel bewust voor een SEO-agency

Stel gerichte vragen aan SEO-bureaus of agentschappen:

  • Wat is de werkwijze?
  • Krijg je een opleiding?
  • Zijn ze mee met het ACE framework?

Zoek naar transparantie om de juiste partner te vinden.

Maar geef ook het vertrouwen aan je agency, zonder vertrouwen verloopt de samenwerking stroever.

4. Recycleer je bestaande content op een slimme manier

Zet kwaliteitscontent, zoals je blog, YouTube, podcast,… om naar verschillende formats: video snippets voor sociale media, kleine foto posts, tweets, Linkedin posts, e-mails,…) voor maximale bereikbaarheid en zichtbaarheid.

Meer weten over Marjolein Schollaert:

Deze vind je misschien ook interessant