Waarom je niet MEER klanten uit je website haalt

Hoe goed vond je deze post?

Ik toon je de symptomen van een slecht werkende website en hoe je de kern van het probleem aanpakt, voor een website die wél jouw klanten gaat overtuigen om contact met jou op te nemen.

Symptomen van een slecht werkende website

Een website heeft maar 1 doel en dat is klanten maken van bezoekers. MAAR:

Jouw bezoekers nemen geen contact op of boeken geen kennismakingsgesprek.

Ik zie en hoor het heel vaak:

  • “Uit mijn website haal ik geen klanten”
  • “Mijn website die doet niks voor me”

Als dat zo is, dan doe je iets verkeerd wanneer je je diensten gaat presenteren.

In mijn ervaring heeft dat te maken met 3 oorzaken.

🔥 DISCLAIMER
We gaan er even vanuit dat MEER VERKEER niet de oplossing is.
Meer verkeer zorgt inderdaad voor meer leads, maar alleen omdat dit meer kansen biedt om te converteren. Een lekkende emmer ga je ook niet zomaar onder de kraan zetten om op te vullen. Die ga je eerst dichten! Zie hieronder waarom een emmer dicht moet zijn 👇

Conversiepercentage 0,5%
100 bezoekers → 0,5 lead
1000 bezoekers → 5 leads

Conversiepercentage 2%
100 bezoekers → 2 leads
1000 bezoekers → 20 leads

Oorzaken van slechte prestaties

Je bent niet relevant genoeg.
Inhoud sluit niet aan bij de werkelijke behoeften of zoekintenties van de doelgroep.

Je overweldigt je bezoeker
Te veel informatie of niet goed gestructureerde informatie die je bezoekers overweldigt.

Je biedt geen heldere volgende stap
Het ontbreekt je pagina aan een duidelijke volgende actie voor je bezoeker.

Waarom je website niet werkt

Je hebt onvoldoende kennis van je klant

Het grootste struikelblok is vaak een gebrek aan diepgaand inzicht in de klant. Veel ondernemers denken hun klant te kennen, maar baseren zich op aannames in plaats van op solide marktonderzoek en klantfeedback.

Wanneer je je teksten gaat schrijven om dienst aan te prijzen, gaan we woordsmeden. Woordsmeden is niet hetzelfde als “weten welke content voor jou bezoeker belangrijk en relevant is”. Met marktonderzoek start dus alles!

Foute vertaling van marktonderzoek naar een heldere boodschap

De vertaalslag van complexe informatie naar boeiende en duidelijke copy is een kunst. Schrijven is schrappen. Droge teksten zijn een big no-no.

ChatGPT kan je zeker helpen, maar plak niet klakkeloos alles wat de AI-bot je geeft.

Leer beter schrijven. Leer schrappen.

  • Gebruik geen grote lappen tekst
    Online lezen we geen boeken, maar gaan we gericht op op zoek naar informatie in een zo kort mogelijke tijdsspanne.
  • Breek je teksten op en maak het toegankelijk
    Schrijf alsof je zelf zou spreken, zodat je bezoeker zich persoonlijk aangesproken voelt.
  • Maak je teksten scanbaar
    Gebruik subtitels, lijstjes, en vette teksten.

Zelf geen goeie schrijver?
Schakel een copywriter in, bv. Delphine De Smet van DeeDee Copy of haar CopyCrew!

Je design ondersteunt je boodschap niet

De logische en heldere uitwerking van je teksten op een visueel aantrekkelijke en interessante manier, die de aandacht grijpt en vasthoudt, waardoor je bezoeker makkelijk en snel door je pagina stukken scant en lineair door de pagina begeleidt.

Uitstraling van je website → non-verbale communicatie

Gebruik relevante (!) foto’s ter ondersteuning van de leesflow

Zorg voor helderheid, ook voor complexe diensten

Ik hoor het je zeggen: “Maar mijn aanbod is vrij complex”

Of: “Ik heb zoveel diensten, wat moet ik eerst zetten?”

Een complex aanbod moet je vereenvoudigen: het is cruciaal om je aanbod zo helder en simpel mogelijk te presenteren, met een focus op het elimineren van afleiding.

Ook hier: ga terug naar de tekentafel: welke aspecten uit je aanbod zijn de hefboom voor je klanten om een keuze te maken?

Het is gewoon key om je aanbod zo helder en simpel mogelijk voor te stellen en alles wat afleidt te elimineren.

Dat betekent niet dat je header en footer moet verwijderen!
Maar wel: welke elementen op mijn pagina dragen bij aan het einddoel (nl. contact opnemen, afspraak inplannen,…)

In essentie gaat het over vertrouwen in jou en je dienst of product!

En welke elementen dragen niet bij of zaaien verwarring? Deze moet je zo snel mogelijk schrappen!

Andere kant van het spectrum zijn er websites waarbij het aanbod kort en bondig voorgesteld wordt, waardoor er meer vragen rijzen dan dat er beantwoord worden.

Ook dit werkt niet, want mensen gaan zich écht niet in een mist begeven.

Kijk zelf eens naar je dienstenpagina’s

Ik nodig je zeker ook uit om ZELF naar je dienstenpagina en je aanbod te kijken en met de kennis die je hier geleerd hebt, je pagina’s aan te passen.

Dat is niet eenvoudig en als ondernemer die binnen in je bedrijf zit niet makkelijk om met een helikopterzicht naar te kijken. Hiervoor heb je een klankbord nodig, iemand die bij voorkeur buiten je onderneming staat.

Dat kan een coach of ondernemersbuddy zijn, waardoor je je blinde vlekken weghaalt.

Weet dat ik graag eens samen met jou de website onder de loep neem, zodat je website eindelijk meer klanten kan aanbrengen.

Laat ons even kennismaken en dan luister ik graag naar waar je heen wilt met je bedrijf!

Deze vind je misschien ook interessant